piątek, 30 listopada 2007

Trendy na rynku win w opakowaniach kartonowych

Vina San Pedro to jeden z największych chilijskich producentów, a zarazem światowy eksporter win. W chwili obecnej firma odświeża swoją słynną markę, wprowadzając ją na rynek w opakowaniu SIG Combibloc.
Roczna wielkość obrotu na chilijskim rynku win sięga około 250 milionów litrów, co daje przeciętną 17 litrów na mieszkańca. Wartość rynku szacuje się na 490 milionów dolarów amerykańskich. Segment win w opakowaniach kartonowych stanowi 51 procent wartości obrotu i 37 procent wartości rynku i jest największym i najważniejszym segmentem na chilijskim rynku win.

Pozytywne trendy na rynku win

Trzy największe chilijskie wytwórnie win reprezentują 91 procent wielkości obrotu i 92 procent wartości rynku win w opakowaniach kartonowych, z czego Vina San Pedro posiada około 30 procent udziałów pod względem wartości. Chociaż zarówno na samym rynku win, jak i w segmencie win w opakowaniach kartonowych przez ostatnie dwa lata odnotowano lekki spadek sprzedaży, w tym samym czasie nastąpił ośmioprocentowy wzrost pod względem wartości sprzedanych produktów.

Światowy sukces

Chilijska wytwórnia win Vina San Pedro (VSP) założona w 1865 roku, została wykupiona w 1994 roku przez CCU – największą chilijską grupę zrzeszającą producentów napojów. W 1940 roku wytwórnia VSP, założona przez braci Correa Albano, zaczęła eksportować wino do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Niemiec i Japonii. Gdy w 1994 roku CCU Luksic Group stała się głównym udziałowcem VSP, wytwórnia win zaczęła się dynamicznie rozwijać. Począwszy od 1997 roku zaczęto inwestować w technologie wytwarzania win, proces pakowania, powierzchnię magazynową, proces butelkowania oraz w tereny uprawy winogron. Do 1999 roku firma miała już charakter międzynarodowy.


Opakowanie kartonowe przypominające butelkę: nowy image marki Gato ma zapewnić jej światowy sukces


W Argentynie, w żyznym rejonie Uco Valley założono nową wytwórnię win Finca La Celia, produkującą głównie wino na eksport. Z francuską firmą Chateau Dassault (Saint-Émilion) zawiązano również spółkę typu joint venture w celu produkcji win ultra-premium i win najwyższej klasy. W 2003 roku otworzono nową wytwórnię win, pionierską Tabalí, w nieznanym dotąd regionie Chile, Limarí Valley. Do 2004 roku zreorganizowano firmę, w wyniku czego pozostawiono pięć wytwórni win: San Pedro, Santa Helena, Finca La Celia, Altair e Tabalí. VSP sprzedaje swoje wina głównie pod takimi markami, jak Gato, 35 Sur, Castillo de Molina, 1865 i Cabo de Hornos. Wyroby firmy są obecne na ponad 70 różnych światowych rynkach, a sama grupa jest ważnym graczem na rynku chilijskim, brytyjskim, azjatyckim i latynoamerykańskim.

Nowy image Gato

Ostatnio firma VSP zdecydowała, że odświeży i przeprowadzi promocję swojej głównej marki win Gato adresowanej do masowego odbiorcy. Gato to marka o bardzo długiej tradycji i ustalonej pozycji, obecna na rynku od początku lat sześćdziesiątych XX wieku. Chociaż marka odniosła sukces, była postrzegana jako zbyt tradycyjna, statyczna, i przez to niedostosowana do obecnych wymagań konsumentów. Z tego względu, VSP postanowiła odświeżyć markę, uwspółcześnić ją i dostosować do nowych oczekiwań konsumentów. Działania mające na celu odświeżenie marki skupiły się na opakowaniu kartonowym, w którym najczęściej sprzedawane jest wino Gato. Aby poznać opinię konsumentów kupujących wina, firma przeprowadziła badania ilościowe. Wyniki badania były bardzo pozytywne i pozwoliły uzyskać znacznie lepszy obraz wartości i jakości produktu.

Współpraca z firmą SIG Combibloc

Po przeanalizowaniu wyników badania, firma VSP postanowiła wprowadzić zmiany w wyglądzie opakowania. Wziąwszy pod uwagę bardzo śmiały i innowacyjny wygląd opakowania, które miało być oferowane na bardzo tradycyjnym i konserwatywnym rynku, decyzja ta była bardzo ryzykowna. „Działania VSP polegały na wprowadzeniu w Chile koncepcji znanej na całym świcie – przeniesieniu wizerunku butelki na opakowanie kartonowe, w którym sprzedawano wino. Podwójnym celem było odświeżenie marki oraz zwiększenie jej atrakcyjności w oczach konsumentów“ – wyjaśnia Pilar Moreno, dyrektor VSP ds.marketingu. Obecnie czerwone i białe wino marki Gato oferowane jest w opakowaniach combiblocPremium o obję-tości 500 ml i 1.000 ml, jak również w 2-litrowych opakowaniach kartonowych combiblocMaxi, przy czym wszystkie są wyposażone w płaskie otwarcia typu combiLift.

„Udział SIG Combibloc w realizacji projektu polegał głównie na zapewnieniu nam globalnego wsparcia, jako że VSP sprzedaje swoje produkty w nowych opakowaniach w kilkunastu krajach. Ponadto SIG Combibloc gwarantuje wyjątkową jakość druku, dzięki czemu firma VSP może zaoferować konsumentom dokładnie to, czego oczekują w zakresie jakości i nowoczesności“ – podkreśla Pilar Moreno. Firma VSP ciągle poszukuje innowacyjnych rozwiązań korzystnych dla konsumenta i właśnie dlatego można powiedzieć, że przyszły rozwój firmy w dużym stopniu zależy od strategicznych rozwiązań oferowanych przez dostawców. Opakowanie kartonowe przypominające butelkę: nowy image marki Gato ma zapewnić jej światowy sukces.

Dalsze informacje na: www.sig.biz

Brak komentarzy: